www.bialystok.jard.plBIALYSTOK.JARD.PL


Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.




Do NOWEGO ROKU z JARDem zostało:




GALERIE ZDJĘĆ




Moda i uroda


12:24:07 01-05-2018r.


Uzdrawiająca moc marchewki


Warzywa są jednym z najważniejszych elementów diety, bez nich niemożliwe jest racjonalne odżywianie. Zawarte w nich sole mineralne zobojętniają nadmiar kwasów powstających w ustroju, dzięki czemu regulują równowagę kwasowo-zasadową.


źródło: pixabay.com

źródło: pixabay.com


Marchewka i jej właściwowości

Jednym z najbardziej popularnych i najsmaczniejszych warzyw w polskiej diecie jest marchewka, która wykazuje też liczne właściwości lecznicze.

Oto one:

Jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy i najbogatszym źródłem beta-karotenu. Beta-karoten ma silne działanie antyoksydacyjne, hamuje utlenianie cholesterolu, wzmacnia układ immunologiczny oraz pomaga zapewnić ochronę przed zwyrodnieniem plamki żółtej i rozwojem zaćmy starczej - głównej przyczyny ślepoty u osób starszych,
 
Niska kaloryczność oraz wysoki poziom substancji odżywczych, czyni ją idealnym pożywieniem dla tych, którzy się odchudzają. W 100 g marchwi znajduje się tylko 27 kcal,
 
Marchew zawiera dużo kwasu foliowego i witamin z grupy B, które wpływają korzystnie na zdrowie układu nerwowego oraz usprawniają pracę układu trawiennego. Ponadto regulują metabolizm komórkowy i chronią przed chorobami przewlekłymi m.in. nowotworami,
 
Dzięki zawartości potasu marchew posiada właściwości regulujące ciśnienie krwi oraz działa moczopędnie,
 
Włókno pokarmowe marchwi pomaga regulować trawienie, leczyć niestrawność i zapobiegać zaparciom. Wystarczy wycisnąć sok z marchwi w sokowirówce i dodać kroplę oliwy z oliwek lub oleju lnianego do szklanki. Wypicie 150 ml takiego napoju każdego ranka przyniesie ulgę w zaparciach. Marchew działa też wzmacniająco przy biegunce,
 
Ze względu na wysoką zawartość mikro i makroelementów oraz flawonoidów marchewka zapobiega przedwczesnemu starzenie się organizmu, a także dobrze wpływa na stan skóry, paznokci czy włosów,

Marchewki są pyszne – zarówno spożywane na surowo, jak i gotowane, jednak pamiętajcie że:

- choć beta-karoten nie jest niszczony w procesie gotowania, to gotowana marchew ma wysoki indeks glikemiczny, czyli powoduje szybki wzrost poziomu cukru we krwi oraz szybki jego spadek,
- ze względu na zawartość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach nie należy łączyć marchewki z olejem lub oliwą.

Jak wybrać?

Wybór marchwi ma wielkie znaczenie, dlatego pamiętajcie o kilku zasadach:

- zawsze wybierajcie marchew, której korzenie są twarde, gładkie, stosunkowo proste i jasne,
- im głębsza pomarańczowa barwa, tym więcej jest w marchwi beta-karotenu,
- liście powinny być w jasnych kolorach, pierzaste i nie zwiędłe,
- warzywa o większym rdzeniu mogą być słodsze, a to dlatego, że właśnie w rdzeniu skoncentrowane są cukry.

Marchewki to twarde warzywa, które pozostaną świeże dłużej niż wiele innych, jeśli są przechowywane prawidłowo. Dla zachowania świeżości korzeni należy zminimalizować ilość utraconej wilgoci poprzez przechowywanie marchwi w najchłodniejszym miejscu w lodówce, w plastikowej torbie lub owiniętą w papierowy ręcznik. Metoda ta pozwala utrzymać świeżość warzywa przez około dwa tygodnie.

Ważne!
Marchew powinna być przechowywana z dala od jabłek, gruszek, ziemniaków, melonów i pomidorów. Wytwarzają one bowiem gaz etylenowy, który powoduje powstawanie w korzeniach marchwi izokumaryny – substancji odpowiedzialnej za jej gorzki smak.

Jard Media






Inne najcześciej czytane...






Moda i uroda


pokaż cały dział »





Wiadomości regionalne


pokaż cały dział »





Najciekawsze


pokaż cały dział »





Wiadomości


pokaż cały dział »





Gospodarka


pokaż cały dział »





Motoryzacja


pokaż cały dział »





Rozrywka


pokaż cały dział »





Sport


pokaż cały dział »





Zdrowie


pokaż cały dział »





Turystyka


pokaż cały dział »





Kulinaria


pokaż cały dział »





Praca i szkolenia


pokaż cały dział »





Imprezy jard


pokaż cały dział »





Jaga


pokaż cały dział »





Konkursy


pokaż cały dział »





Tele jard


pokaż cały dział »





Jard 24


pokaż cały dział »






» Komunikacja miejska » PKP » PKS

» Napisz do nas





*

Copyright © 2014-2015 www.jard.pl

*



stat4u

projekt ikon: icons8.com



Do poprawnego wyświetlania strony masz za starą wersję przeglądarki internetowej!


Zainstaluj najnowszą wersję


Mozilla Firefox 3.6+ Google Chrome 7+ Opera 10.6+ Apple Safari 5.0.2+ Microsoft Internet Explorer 9+