www.bialystok.jard.plBIALYSTOK.JARD.PL


Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.




Do NOWEGO ROKU z JARDem zostało:




GALERIE ZDJĘĆ




Motoryzacja


00:05:00 08-05-2018r.


Kilka słów o silnikach trzycylindrowych


Od pewnego czasu w motoryzacji panuje moda na downsizing czyli zmniejszanie pojemności silnika przy jednoczesnym zachowaniu dobrej dynamiki poprzez dołożenie chociażby turbiny. Ten trend w motoryzacji trwa już od około 15 lat.


źródło: pixabay.com

źródło: pixabay.com


Moda na trzycylindrowe jednostki napędowe w Europie pojawiła się około roku 2000. Chociaż nie jest to do końca prawda, gdyż japończycy takie jednostki napędowe stosowali już w okolicach roku 1996. Nie zmienia to jednak faktu, że wysyp aut z takimi jednostkami napędowymi na rynku europejskim nastąpił po roku 2000. Konstruktorzy wyszli z prostego założenia. Z silnika czterocylindrowego wystarczy "obciąć" jeden cylinder i dzięki temu jednostka napędowa będzie mniej paliła oraz stanie się bardziej ekologiczna. Niestety w praktyce wyszło troszeczkę inaczej.

W zależności od producenta silniki trzycylindrowe miały pewne wady, które sprawiały, że po kilku lub kilkunastu latach eksploatacji użytkownicy bardzo często narzekali na swoje samochody. Przede wszystkim jednostki trzycylindrowe bez turbodoładowania cechowały się dość słabą dynamiką. Seat Ibiza wyposażony w silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 64 koni mechanicznych rozpędzał się do setki w około 15 sekund. Już kilka, a nawet kilkanaście lat temu był to wynik dość przeciętny. Jednak słaba dynamika to nie jedyna bolączka dotykająca jednostki trzycylindrowe. Niewątpliwą wadą jest dość niska kultura pracy tego typu jednostki napędowej, co po paru latach eksploatacji potrafiło drażnić nawet najbardziej odpornych na doznania akustyczne kierowców. Niska pojemność oraz niska kultura pracy nie przekładały się także na niezawodność. Silniki trzycylindrowe cechowały się dużą awaryjnością, co po kilku latach użytkowania zamiast przynosić zyski generowało koszty. Do najczęstszych wad należy zaliczyć rozciągający się łańcuch rozrządu w silnikach grupy Volkswagena, awarie cewek zapłonowych oraz stosunkowo szybkie wypalanie się gniazd zaworowych. Problem ten szczególnie widoczny jest w silnikach montowanych przez grupę Volkswagena w takich modelach jak VW Polo, Skoda Fabia oraz Seat Ibiza. Dopiero po 2006 roku producent zastosował pewnie zmiany w silniku dzięki którym stały się one bardziej żywotne. W tego typu silnikach bardzo ważne jest to, aby przez cały okres eksploatacji stosować olej w pełni syntetyczny.

Jeszcze jedna kwestia sporna dotyczy spalania. Z założenia tego typu jednostki napędowe miały być bardzo oszczędne. Praktyka pokazała jednak, że jest trochę inaczej. Producenci deklarowali spalanie na poziomie 5-6 litrów na sto kilometrów. Jednak w praktyce bardzo czesto nie uda się nam zejść poniżej 7 litrów w cyklu mieszanym miasto-trasa. Jeżeli preferujemy bardziej dynamiczną jazdę na wyższych obrotach, to spalanie może wzrosnąć do 8, a nawet 9 litrów w mieście. Jak na tak małe jednostki napędowe jest to dość sporo.

(mł)

 

 






Inne najcześciej czytane...






Motoryzacja


pokaż cały dział »





Wiadomości regionalne


pokaż cały dział »





Najciekawsze


pokaż cały dział »





Wiadomości


pokaż cały dział »





Gospodarka


pokaż cały dział »





Rozrywka


pokaż cały dział »





Sport


pokaż cały dział »





Zdrowie


pokaż cały dział »





Turystyka


pokaż cały dział »





Kulinaria


pokaż cały dział »





Moda i uroda


pokaż cały dział »





Praca i szkolenia


pokaż cały dział »





Imprezy jard


pokaż cały dział »





Jaga


pokaż cały dział »





Konkursy


pokaż cały dział »





Tele jard


pokaż cały dział »





Jard 24


pokaż cały dział »






» Komunikacja miejska » PKP » PKS

» Napisz do nas





*

Copyright © 2014-2015 www.jard.pl

*



stat4u

projekt ikon: icons8.com



Do poprawnego wyświetlania strony masz za starą wersję przeglądarki internetowej!


Zainstaluj najnowszą wersję


Mozilla Firefox 3.6+ Google Chrome 7+ Opera 10.6+ Apple Safari 5.0.2+ Microsoft Internet Explorer 9+